Chiapudding met bessenjam

Chiapudding met verse jam

NODIG:

(voor 2 personen)

voor de pudding:

1 ½ kopje notenmelk
½ kopje chiazaad
4 theelepels kokossuiker of zoetstof naar keuze
¼ theelepel vanillepoeder of ½ theelepel vanille-extract
een snuifje zeezout

voor de bessenjam:

1 kop gemengde bessen (ik gebruikten bio bramen, frambozen en bosbessen, bessen die nu volop in seizoen zijn)
1/2 theelepel psylliumpoeder
zoetstof naar smaak, indien nodig

voor het serveren:

wat extra bessen
eventueel extra notenmelk

 WERKWIJZE:

Week de chiazaden minstens 30 minuten in de notenmelk. Je kan ze eventueel overnacht in de koelkast laten weken.
Voeg kokossuiker, vanille en zout toe en meng alles goed door elkaar.

Mix ¾ kop van de bessen, het psylliumpoeder en optionele zoetstof in een blender.
Voeg de resterende bessen toe en gebruik de Puls-knop om de jam te mixen, maar laat enige stukjes in de jam.
De jam zal binnen enkele minute opstijven. Laat verder afkoelen in de koelkast om op te stijven.

Verdeel de chiapudding over 2 schaaltjes en voeg desgewenst wat extra notenmelk toe.
Schep wat jam op de chiapudding en leg er de verse zomerbessen op. Server er eventueel extra jam apart bij.

TIP:

Psylliumpoeder kan je online kopen bij Groene Dag, maar vind je ook in sommige natuurvoedingswinkels. Je kan eventueel Darmoton of een ander product dat goed voor de darmen is gebruiken. Darmoton bevat psyllium, kokosvezel, prebiotica en probiotica. Het is van MannaVital en wordt verkocht in BioPlanet en sommige andere natuurvoedingswinkels.

Bron: Leven in Balans