Kookboeken | Veggie voor Starters

veggie voor starters

Een tijdje geleden leende ik “Veggie Voor Starters“, het nieuwe boek van Miki Duerinck en Kristin Leybaert, in de EVA-bibliotheek. Daar gaat het binnenkort terug naartoe, zodat andere mensen dit schitterende boek ook kunnen uitlenen!

Gisteren was ik op weg naar huis toen ik bij Polare langs kwam. Polare, u weet wel, De Slegte ‘van vroeger’. Ik was er al in geen tijden meer binnen of langs geweest en kon de verleiding niet weerstaan. Boekhandels zijn altijd leuk, en zeker als je koopjes kan doen. Momenteel loopt er een actie op nieuwe boeken: 20 % kassakorting! Ik wou het boek sowieso zelf, dus heb van dit koopje geprofiteerd!

In het boek staan eenvoudige recepten, maar met net dat tikkeltje extra. De titel ‘voor starters’ vind ik een beetje misleidend. De recepten zijn wel vrij eenvoudig, maar belange niet zo smakeloos en inspiratieloos als je van andere ‘startrecepten voor veggies’ zou verwachten!

Er wordt veel aandacht besteed aan peulvruchten, en er staan ook heel wat manieren in om tofu op een lekkere manier klaar te maken. Het is een heel toegankelijk boek, je vindt de meeste ingrediënten in de supermarkt.

Uit dit boek testte ik al deze taart. Veggie voor al-iets-of-wat-gevorderde-starter, maar heel erg de moeite waard! Ik probeer zeker één of meer variaties op deze taart, en ook in de kokos-mango-versie zal deze hier zeker nog op tafel verschijnen!

Enkele voorbeelden van recepten die ik zeker eens wil testen:

* Romige pastinaaksoep met peer en kokosmelk
* Mexicaans gevulde maïspannenkoekjes
* Cordon bleu van seitan en pastinaak
* Auberginesalade met munt en koriander
* Tiramisu met pastinaakroom en peer

Voor de mensen die het boek (nog) niet hebben, hier alvast enkele receptjes die via EVA beschikbaar zijn:

* Lasagneflapjes met spinazie, oesterzwammen en kerstomaatjes

* Erwtenballetjes 

Het boek is niet volledig plantaardig, maar heel wat recepten zijn met een groene ‘V’ gemarkeerd. Andere recepten kan je naar wens ‘verplantaardigen’.

Een aanrader!