Recepten sorteren en bijhouden

Eén van de voornemens (en plannen) voor we verhuizen naar ons nieuwe huis (binnen een dik anderhalf jaar) is eindelijk eens orde scheppen in die gigantische receptencollectie.
Al van toen ik nog studeerde verzamelde ik knipsels uit tijdschriften en kranten. Af en toe wordt die stapels eens ‘opgekuist’: recepten die ik toch niet zal maken gaan dan de vuilnisbak in.
Met de komst van het internet begon ik recepten op websites in Word-documenten te kopiëren.
Tegenwoordig volg ik veel kookblogs en dan bewaar ik interessante recepten in Feedly of pin ik ze meteen op Pinterest.
Op die manier heb ik overal wel recepten staan en is er weinig overzicht.
Vaak krijg ik ook nog leuke recepten van vrienden, ‘om zeker ook eens uit te proberen’. En zo komt er helemaal geen einde aan natuurlijk.

Ondertussen al meer dan een jaar geleden kocht ik twee mooie ringmappen, om orde te beginnen scheppen in de chaos. Een map voor hartige gerechten en een map voor zoete gerechten.
Tot op heden is van recepten sorteren nog niets van in huis gekomen…

Ik heb wel al veel nagedacht over hoe ik het plan kan aanpakken en heb ook al ideetjes verzameld.

De bedoeling is dat enkel de écht goeie recepten (die minstens één keer zijn klaargemaakt en goed zijn bevonden) afgedrukt in de mappen komen. Zo kunnen we, als we weer eens niet weten wat te eten, daaruit kunnen kiezen. Pinterest blijft dan een inspiratiebron, de ‘nog te testen recepten’.

Samen met de receptenkaft wil ik ook de weekmenu’s invoeren. Losse blaadjes, een boekje, een agenda, … ? Ik ben er nog niet uit…

Mijn vraag voor jullie: hoe houden jullie recepten bij?

Online?
In een map?
Losse papieren of in plastic insteekhoekjes (tegen de spatten)?
Getypt en opgemaakt en geprint? Of ouderwets handgeschreven in een schriftje?
Alles in één map? Of netjes gesorteerd per categorie (hoofdgerechten, gerechten met seitan, …)?
Ingebonden in een boek?
Met of zonder foto’s?

Graag jullie reacties en ideetjes!

