Vegan MoFo #8: Veggielicious

Zoals beloofd een verslag van afgelopen zaterdag! Dan was het namelijk Veggielicious, dé vegetarische beurs bij uitstek.
Het zal jammergenoeg een beknopt verslag worden; ik ben kort na de middag ziek geworden en ben veel vroeger dan gepland huiswaarts moeten keren… Onder andere de Kook Het Voort workshop heb ik aan me voorbij moeten laten gaan, maar dat wil zeker niet zeggen dat ik niet mee zal doen aan dit leuke initiatief!

Iets voor 12 uur kwam ik aan op de beurs, samen met een vriendin. De lancering van Kook Het Voort hebben we gemist, maar we waren net op tijd om nog een plaatsje te bemachtigen voor de gebakdemo van mijn neef Wim. Net op tijd is niet overdreven, de beurs was over het algemeen heel erg druk… Maar hé, goed natuurlijk dat zo veel mensen interesse tonen voor het vegetarisch / plantaardig leven!
Terug naar de demo🙂. Wim maakte plantaardige whoopies. Hij heeft zelf weinig ervaring met plantaardig bakken, dus het is een heel eenvoudig recept geworden!
Hier komtie:

Meng 3 middelgrote bananen samen met 300 gram bruine suiker in de keukenmachine (of met de klopper van de mixer). Voeg 400 gram zelfrijzende bloem toe. Het deeg is klaar! Dan kan je met een spuitzak kleine rondjes spuiten op bakpapier en de whoopies gedurende ongeveer 12 minuten bakken op 180°C.
Je kan de whoopies op elkaar doen met een vulling tussen. Wim maakte twee vullingen: een ganache met passievruchtenconfituur en een pindakaasvulling. Uiteraard kan je nog heel wat andere vullingen verzinnen!
Mijn bemerkingen: ik vond de whoopies té zoet, maarja, ik gebruik zowieso al véél minder suiker dan er in de recepten aangegeven staat. Ook vreemd dat er geen vetstof aan te pas gekomen is. Een een snufje zout mag ook niet ontbreken🙂. Nu, ik heb zelf geen idee hoe whoopies gemaakt worden, daar heb ik me nog niet aan gewaagd. Binnenkort toch maar eens testen!

Wim runt in Gent ook een gehaktballenrestaurant, Balls&Glory, en ontwikkelde voor EVA een vegetarische risottobal. Het recept is te vinden in de brochure van Kook Het Voort en is naar ’t schijnt heel erg de moeite. Binnenkort eens proberen!

Na de demo hebben we wat langs alle stands gelopen. Heel wat bekende bedrijven lieten mensen proeven van hun (nieuwe) producten: Alpro, Bionade, Seven Arrows, Maya, Wheaty, Garden Gourmet, … Heel wat lekkere dingen, maar toch ontzettend jammer dat in heel veel producten eiwit of andere zuivelbestanddelen verwerkt zijn…

Naast de meer commerciële stands was er ook een DIY-markt. Mensen die zelf iets maken wat aansluit bij vegetarisch eten/leven mochten daar hun maaksels tonen en aanbieden. Enkele van die mensen daar waren La Merlette Blanche, Sarah Hermaakt en The Veggie Snack Shack. Op deze markt stonden onder andere ook Lisette Kreischer met haar Dutch Weed Burger (jammergenoeg niet kunnen proeven…), Kim Leysen met haar rokjesboek en Dorien met haar nieuwe boek ‘Goed Eten‘.

In de namiddag volgenden we nog de presentatie van het boek van Dorien. Gelukkig hadden we ook nog een plaatsje. Dorien was zelf een beetje overdonderd door de talrijke opkomst, maar je zou voor minder! Haar boek is het resultaat van een jaar zoeken naar eerlijke voeding. Waar alles vandaan komt, hoe je met restjes omgaat, hoe je het beste kan eten (plantaardig). Voor onderzoek naar haar boek bezocht ze boerderijen, fabrieken, … om zo een beeld te krijgen op hoe we eten en wat er met onze voeding gebeurt.
Jammergenoeg heb ik het boek niet meer kunnen inkijken en aanschaffen, maar dat komt een van de weken nog wel!

De lezingen van Tobias, Lisette Kreischer en Mme ZsaZsa heb ik gemist, maar achteraf hoorde ik dat er zo veel volk was dat heel wat mensen de lezingen niet meer konden bijwonen.

Conclusie: een leuke, maar heel drukke dag, met veel leuke gelijkgestemde mensen! Hopelijk volgend jaar een tweede editie! Een hele grote pluim op de hoed van EVA, en vooral voor alle vrijwilligers die aan de beurs hebben meegewerkt!
Volgend jaar overweeg ik ook wel om een plaatsje op de DIY-markt te reserveren, met heerlijke plantaardige gebakjes!

Zelf heb ik geen foto’s gemaakt, maar HIER kunnen jullie al zeker de sfeer opsnuiven!

Morgen weer enkele receptjes!