Pompoencurry

Toegegeven – veel mensen zullen me gek verklaren – ik ben een winterkind! Ik hou van staalblauwe hemel en vrieskou (zo lang ik maar warm ingeduffeld ben), ijskristallen overal, de sfeer van houtkachels, kaarsjes, warme (soja)chocomelk, en bovenal: stoofpotjes!
Ik begin al een beetje triest te worden dat het pompoenseizoen stilaan op z’n einde loopt, maar voor het zo ver is geniet ik er nog met volle teugen van!
Onderstaand recept is heel makkelijk, relatief snel klaar, en je kan er dagenlang of met veel mensen van smullen. Je kan er ook eindeloos mee variëren: door andere groenten te gebruiken (broccoli in plaats van boontjes), door andere vervangers (rode linzen of kikkererwten in plaats van tempeh), door andere extra’s (ananas in plaats van appels), …

NODIG:

(voor een 5-tal porties)

1 kleine stevige oranje pompoen, in blokjes
300 gram sperzieboontjes, vooraf even gekookt en in stukjes van een 3-tal cm gesneden
1 ui, in schijfjes
1 pakje tempeh, in blokjes
currypasta
1 blik kokosmelk (ongeveer 400 ml)
2 appels, geschild en in blokjes
rozijntjes, naar smaak

WERKWIJZE:

Verwarm in een grote kom of wok wat olie. Bak er de ui glazig in en voeg dan wat currypasta toe.
Bak tempeh en pompoen mee, onder voortdurend roeren. Voeg ook de boontjes toe.
Giet na een 10-tal minuten de kokosmelk bij de groentjes en laat het geheel sudderen tot de pompoen zacht is.
Voeg een 5-tal minuten voor het einde de stukjes appel en rozijntjes toe, en laat deze nog even meekoken zodat de appeltjes zacht worden.
Serveren met rijst.

Smakelijk!

