Appeltaart

Zondagmiddag was voor ons vroeger altijd de middag waarop we bij de grootouders op bezoek gingen. De ene week de ouders van papa, de andere week de ouders van mama. Bij de ouders van mama was het altijd feest: mémé bakte altijd heerlijke dingen. Haar overheerlijke peperkoek (waarvan ik onlangs het recept heb ontfutseld) blijft me nog altijd bij, alsook haar plattekaastaart (die ik nu niet meer eet omwille van mijn vegan-zijn). Ze bakte ook allerhande cakejes en koekjes.
Maar in de loop der jaren is er één en ander veranderd. Pépé is er niet meer, en mémé is een dagje ouder aan het worden waardoor ze niet meer zo vaak in de buurt van haar oven te vinden is. Maar geen nood! Graag bakken zit blijkbaar in de familie, want Fieke heeft die microbe ook gevangen. Dus hoe we het nu aanpakken: als we naar mémé gaan, bak ik een lekkere taart of cake en zo is iedereen blij! Mémé hoeft er geen tijd in te steken, voor iedereen een lekker gebakje bij de koffie, en ik moet me geen zorgen maken om verborgen eitjes of melk…

Gisteren had ik zin in appeltaart. Maar er zijn zoveel soorten appeltaart dat ik wel eens iets anders wou dan gewoon een zanddeegtaart met appeltjes op. Ik besloot om de Easy Tarte Aux Pommes van op de VeganYumYum-blog te maken. (Daar kun je ook meer uitleg aan de hand van foto’s terugvinden.)
Na meer dan een uur in de keuken, de vaststelling dat ik geen deeg genoeg had en schrik dat de bodem te ‘sompig’ zou worden door de appeltjes kwam er toch een heerlijk geurende appeltaart uit de oven! Bevindingen van de proefkonijnen: ‘mmm’, ‘*stilte en neemt nog een stuk*’, ‘volgende keer moeten we het warm opeten met een bolletje ijs’.
Ondanks de heerlijkheid van de taart is er nog een stukje over, en dat zal ik deze middag samen met een tasje thee verorberen (onder het motto: gebakjes zijn niet enkel voor op zondag).

NODIG:

(voor een taart van ongeveer 22 cm diameter)

bodem
1 1/4 cup bloem
1/2 tl zout
1/2 tl suiker
1/2 cup boter, op kamertemperatuur
2-4 el water

vulling
4 grote appels
sap van 1 citroen
3 el rietsuiker, gemengd met 1 tl kaneel

bovenlaag
zelfde deeg als de bodem, dus je kan gewoon de hoeveelheden verdubbelen
(in het oorspronkelijke recept zou je maar één hoeveelheid nodig hebben, ik vond het niet voldoende)

WERKWIJZE:

Maak eerst het deeg. Meng daarvoor alle ingrediënten (behalve het water) in een keukenmachine (als ik bij m’n ouders ben heb ik het voorrecht een keukenmachine te kunnen gebruiken, in mijn eigen huisje is alles met de hand te doen) tot er een kruimelige massa ontstaat. Voeg dan lepel voor lepel wat water toe tot het deeg een bol vormt. Haal het deeg uit de keukenmachine, wikkel het in plasticfolie en leg het een halfuurtje in de koelkast.
Schil ondertussen de appels en verwijder de klokhuizen. Snijd de appels in dunne schijfjes en besprekel ze met citroensap.
Vet een taartvorm lichtjes in met boter.
Verwarm de oven voor op 200°C.
Haal het deeg uit de koelkast en rol het uit tot een grote dunne lap (ongeveer 5mm). Je kan het deeg in één grote lap uitrollen, om het dan over de appelvulling te vouwen, maar je kan ook twee kleinere cirkels maken, en de tweede cirkel gebruiken als ‘hoedje’ op de taart.
Schik de appelschijfjes op de bodem. Er mogen best veel appeltjes op liggen, ze gaan namelijk nog krimpen tijdens het bakken. Strooi het suiker-kaneelmengsel over de appeltjes.
Vouw daarna het overhangende deeg over de appeltjes, of leg de tweede cirkel deeg er op (druk de randjes lichtjes aan).
Plaats de taart in de oven en bak 45 à 50 minuten.
Laat de taart afkoelen op een rooster, of eet hem meteen warm op!

Opmerking: bij nader inzien was de taart nog lekkerder geweest als er wat rozijntjes hadden ingezeten.
Zoals jullie misschien zullen merken bevat deze taart ook heel weinig suiker, en toch smaakt het zeker zoet genoeg. Zelfs geen opmerkingen over zoetigheid gekregen van ouders/broers, terwijl zij toch altijd de eerste zijn om te zeggen “je hebt er toch suiker in gedaan hé?”. De suiker kan zelfs volledig vervangen worden door agavestroop of ahornstroop (dat was oorspronkelijk het plan, maar hadden we niet in huis).

(bron: VeganYumYum, lichtjes aangepast)

